torsdag 25. mars 2010

Kjøper man dolmio?


NEI, det gjør man ikke - man lager selvsagt pastasausen selv :) Dette er en gammel slager hjemme hos oss, og ikke minst favorittmiddagen til Jenny.


Bolognesesaus
1 løk
1 fedd hvitløk
2 bokser hermetiserte tomater (gjerne med smak, som hvitløk& basilikum, basilikum&oregano)
2 ts soyasaus
2 ts sukker
1 neve fersk basilikum
salt og pepper

400 g kjøttdeig

Hakk løk og finhakk hvitløk. Stek alt i gryta i et par minutter, til løken er blitt blank (og hvitløken ikke brun). Tilsett de hermetiserte tomatene, og la småputre i 20 minutter. Tilsett soyasaus og sukker mot slutten av koketiden, og trekk gryta av plata. Tilsett basilikum, og kjør blandingen i kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Smak til med salt og pepper. Bland sausen med stekt kjøttdeig, og server med kokt pasta.
Bon appetit :)




4 kommentarer:

  1. Hei Cecilie, Laga denne sausen til pizzaen vår i går. Var veldig godt! :-) No er det slutt på ferdig-kjøpt pasta/pizza-saus her hos oss! Men du, må sausen putre i 20 min når ein brukar den til pizza også? Og halverar du oppskrifta når du brukar sausen til pizza?

    SvarSlett
  2. Så denne kommentaren først nå, jeg...
    Ja, ville anbefale å la den putre i minst 20 minutter. Jo lenger den putrer, jo kraftigere blir smaken (og desto bedre blir den!). Jeg halverer ikke - jeg dobler heller! Jeg fryser nemlig ned restene i passe porsjoner sånn at jeg har til neste gang vi lager pizza :)

    SvarSlett
  3. Jeg har akkurat begynt å følge bloggen din, og synes den er veldig bra. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver og synes det er spesielt supert med middagsinspirasjon. Lagde denne før helga, og jeg har aldri sett min kresne toåring spise middag med så stor iver. Pizzaen vi lagde med saus-restene var også en slager:)

    SvarSlett
  4. Så hyggelig :) Har funnet ut at det er supert å fryse ned for å ha til spaghetti-middager også, så nå lages det aldri små porsjoner hjemme hos oss :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails