tirsdag 15. februar 2011

Sjokoladerullekake med smørkrem


Sjokoladerullekake var en av mine favorittkaker da jeg var liten - antakelig fordi den både var søt og var basert på sjokolade! Gleden var stor da jeg fant ut at den faktisk var ganske enkel å lage - ikke tar det lang tid, heller! En liten ekstrafordel er at den er glutenfri, så den gjør seg godt på et kakebord der også allergikere skal finne seg snadder :)

Sjokoladerullekake
(som i den rødrutede store kokeboken - også kjent som "familiens store kokebok")
3 egg
1,5 dl sukker
2 ss kakao
3/4 dl potetmel (60 g)
1 ts bakepulver

1) Pisk egg og sukker til eggedosis.
2) Sikt inn kakao og potetmel blandet med bakepulver og bland det forsiktig inn i eggedosisen.
3) Hell røren i en langpanneform kledd med bakepapir.
4) Stekes på midterste rille, 250 grader i 5 minutter.
5) Hvelv kaken over på bakepapir som er strødd med sukker, og dekk den med formen til den har blitt kald.

Smørkrem
75 g smør/ margarin
1,5 dl melis
2 ts vaniljesukker

Rør smør, melis og vaniljesukker til smørkrem. Smør kremen utover den kalde kaken og rull den sammen.

Pakk kaken inn i matpapir eller plast.


Follow my blog with bloglovin

10 kommentarer:

  1. Nam nam :)
    Det så slettes ikke vanskelig ut. Hvis jeg bare hadde hatt potetmel skulle jeg ha lagd det med en gang:) Får komme meg på butikken imorgen og lage denne her. Får helt vann i munnen av å se det fine bildet! :)
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen!

    Nå har jeg bakt kaken ferdig, og den ble kjempegod! Også så enkelt da :)
    Jeg visste ikke om jeg kunne kopiere oppskriften, så jeg har bare linket til bloggen din (måtte jo skrive om den gode kaken på bloggen min), regner med det går greit :)

    Ha en fin dag videre!

    klem

    SvarSlett
  3. Altså, det med "function disabled", det er vell fordi man ikke skal kopiere? Men det dere blogidioter ikke vet, er jo at det går også an og kopiere med ctrl+c? kommer ingen "function disabled" der altså, så bare et lite tips til dere som vil ha oppskriften uten å måtte dele denne bloggen, og istedenfor bare trykke Ctrl+C. etter at du har merket over det du skal kopiere. For å lime inn det du har kopiert, trykk Ctrl+V. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fin unødvendig ordbruk. Veldig typisk for dere med dårlig
      selvbilde å uttrykke seg på den måten.
      Ty

      Slett
  4. jeg lurer mest på hvordan du får smørkrem av margarin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, du kan jo bruke en margarin som består av 2/3 smør og 1/3 rapsolje, f.eks ;)
      http://www.kk.no/913588/bor-du-bruke-smor-eller-margarin

      Slett
  5. Hva er målene på langpannen du bruker? Bor i USA og har ikke sett norsk langpanne på 15 år...lurer på omtrent størrelse så jeg kan prøve meg. Husker sjokoladerullekake fra jeg var liten og det hørtes godt ut (sikkert fra samme kokebok, for den husker jeg òg :-D)

    SvarSlett
    Svar
    1. Formen min er 32x39 cm innvendig. Kaka er veldig lett å lage, så verdt et forsøk :)

      Slett
  6. Denne var utrolig god! Jeg var redd for at det skulle bli for lite smørkrem, så jeg spedde med litt melk og mer melis, og da ble smørkremenden skikkelig fluffy og fin. Takk for super oppskrift :-)

    SvarSlett
  7. Prøvde denne i dag, og alt funket fint :-). Takk for nostalgisk oppskrift, og den var virkelig rask å lage også.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails