fredag 11. juni 2010

Bedet er fylt


Som nevnt tidligere hadde jeg litt beslutningsvegring for hva jeg skulle putte i bedet foran terassen. Forrige helg bestemte jeg meg endelig - det måtte bli rhododendron. De blomsterbuskene er så utrolig vakre!


Fikk supergod hjelp på Hageland, selv om vi var der på en søndag og man egentlig bare kunne forvente ekstrahjelper på jobb. Men neida, der var det folk med peiling. Gartneren tok seg tid til å finne frem blomster og stilte de opp sånn som han tenkte det ville bli finest. Ble kjempeglad for så utrolig god hjelp. (Til sammenligning var vi på Plantasjen helgen før hvor jeg hørte en dame si irritert til kassapersonellet: "Men det må da være noen som vet noe her...").

I tillegg så hadde Hageland tatt inn disse nydelige staudene som også er vintergrønne (kommer ikke så godt frem på bildet, men blomstene er lilla-aktige). De er opprinnelig fra USA/Canada, og heter Rosmarinlyng 'Blue Ice'. Passer, i følge gartneren, fint sammen med rhododendron, siden de skal stå i såkalt surjordsbed.


Det praktiske med sånne bed er at de gjerne vil ha litt god og luftig jord, så har du bartrær på tomta, er det bare å rake sammen det som detter på bakken og hive oppi bedet. Vi hadde ikke noe sånt, men sparte en del penger på å kjøpe jord på hageavfallsmottaket på Grefsen - som jeg tror også hadde ganske riktig konsistens.

Her er det endelige resultatet:

...og hvis det foreløpig ser litt "tomt" ut, så er det greit å vite at den hvite rhododendroen kan bli 1,5 meter høy, de rosa 80 cm høy, og "blue ice"-en kan bli 50 cm bred. Så da burde det vel egentlig bli fullt nok på sikt...

Da er det bare opp til meg å holde de i live! ;o)


2 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fint det ble :-) Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg idag.

    Ha en fin kveld!
    Klem J♥

    SvarSlett
  2. Så flotr det ble:)
    Ha en flott mandag:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails