søndag 6. juni 2010

Reker med hvitløksdressing

Den siste uka har det vært nyyydelig vær, og jeg har brukt så lite tid på matlagning som overhodet mulig for å bare kunne kose meg ute. Det har gått i ferdigmarinert flintstek, ferdig kjøpt potetsalat, hamburgere, innovative wraps med fiskekaker, salat, rømme og salsa ... alt som har gått fort å kjøpe og fort å grille. Vesle frøken snupp har kost seg med grillede fiskekarbonader i flere av dagene, ettersom pølser ikke er noe alternativ for henne. 


I dag fant jeg ut at vi heller kunne kose oss litt ekstra, men siden jeg fortsatt ikke var særlig lysten på å stå inne på kjøkkenet i lang tid, ble det reker med nystekt hjemmebakt brød (siden dette brødet ikke krever mye jobbing, bare tid for å heve, stjal det ikke mye ute-i-solen-tid). Skalldyr er skikkelig sommermat for meg - lange kvelder med nipping av hvitvin og skikkelig kosemåltid! Smaker best i godt selskap, selvsagt :o)

Har du kjøpt frosne reker og har hastverk med å spise, kan de hurtigtines ved å ha de i kaldt vann i vasken, iblandet like mengder med salt og sukker (ca. 2-3 ss av hver). La de ligge i ca. 20 min, hell ut vannet, og legg de over på avispapir til tørk. Det ligger sammen med ganske mye is, men det er bare til å plukke av. Rekene er tinte :o)


Jeg synes rekene er aller, aller best på ferskt brød sammen med salatblader, hvitløksdressing og dill. Dette er oppskriften på hvitløksdressingen jeg pleier å lage:

Hvitløksdressing til reker
1 dl majones
1 dl lettrømme
1 fedd presset hvitløk
Paprikapulver
Sitron- eller limepepper
2-3 ss hakket dill
Sitronsaft

Bland ingrediensene godt sammen, og smak til med krydder og sitronsaft. Kan godt lages en stund før servering - holder seg fint noen dager i kjøleskapet.

OBS! Etter du har begynt å bruke hvitløksdressing er det en viss fare for at du blir småskuffet hver gang du små spise reker med majones i ettertid...

3 kommentarer:

  1. Har faktisk ikke prøvd hvitløksdressing til reker, men det der så fristende ut!

    SvarSlett
  2. Åhh dette ser skikkelig lekkert ut....skal prøves:)

    SvarSlett
  3. Takk for det begge to :) Kan trygt anbefale denne dressingen :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails