mandag 17. januar 2011

Bringebær med mascarponekrem

Det her er en av mine absolutt favorittdesserter! Også er den veldig lett å lage til mange - med andre ord perfekt når man har gjester! Oppskriften er hentet fra min favorittkokebok: Stiansen til Hverdags.

4-6 personer
500 g bringebær
250 g mascarponeost
2 eggeplommer
2 ss portvin (siden det er noe som veldig sjeldent er innom vårt hus, har jeg ofte erstattet dette med plommelikør. Antar at annen likør også fint kan benyttes - evt. tror jeg ikke det er helt krise hvis den biten droppes helt heller...)
1 ss sitronsaft
2 eggehviter
75 g melis
1 ss kakao

Bland osten med eggeplommer, portvin og sitronsaft til en jevn masse. Stivpisk eggehviter og melis til marengs. Vend marengsen inn i ostekremen.
Fordel kremen i skåler og dryss kakao over.

Tips: Kremen kan gjøres klar i forkant. Da går det fort å gjøre klart desserten etter middagen :) Ferske bringebær er selvsagt å foretrekke, men har du noen i fryseren kan du sette de enkeltvis utover tørkepapir og la de tine der - det blir ikke så verst det heller :)

4 kommentarer:

  1. Nam, så deilig! Tusen takk for at du deler oppskriften:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Greetings from Sandnes!
    Stakkars broderen.. Vi hører musikken i bakgrunnen "nei så tjukk du har blitt, nå må du pinadø slanke deg litt. Du som var tynn som en høvelflis, nå er du kjukk som en julegris".
    Mvh.
    Ole peo ivars

    SvarSlett
  3. Åhh, dette ser nydelig ut:) Har aldri prøvd mascaponeost, så dette må prøves!

    SvarSlett
  4. Ahh det så lekkert ut!
    Jeg kom over en oppskrift på mascarponeis, den tror jeg også skal prøves ut mot våren engang.

    Klem fra meg.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails