søndag 1. august 2010

Vel hjemme etter tur over fjellet (Stavanger-Oslo)

I går ettermiddag var det slutt på ferien, veien tilbake over fjellet fra Stavanger stod for tur. Vi hadde bunkret opp med nye episoder med Drømmehagen og Toget Thomas, og var klare for dyst. Planen var at vi skulle kjøre i halvannen time, før vi skulle stoppe og få i henne kveldsmat (og samtidig dytte innpå noe selv), få på henne pysjamas, og deretter skulle hun sove søtt i baksetet mens vi skulle kose oss med lange gode samtaler over fjellet. Problemfritt.

Vi kom til Sirdal og fant et perfekt sted å stoppe - Sinnes Arena. Og det var betraktelig bedre enn vår planlagte rastestopp med enten en pølse på veien, eller brødskiver og pålegg fra kjølebagen. I tillegg var prisen relativt sett rimelig (synes ikke 169 kr for et nydelig laksemåltid er ille!).


I tillegg til at maten var rimelig og god, var stedet fint og utsikten bra. Spørs nok om ikke dette blir fast stoppested for senere turer!


So far - so good. Frøkna sovnet derimot ikke i det vi satt oss i bilen igjen. Lurer på om det kan ha noe med å gjøre at det var nye Drømmehagen-episoder, og hun derfor ikke ville gå glipp av noe. Jeg mener - når jeg ser noe jeg har sett før, så hender det jeg lukker øynene et lite øyeblikk for jeg tenker at jeg ikke går glipp av noe likevel. Og da hender det jo at det går litt mer enn et lite øyeblikk før øynene åpner seg igjen. Men hun var hvert fall fornøyd, så da spilte det ingen rolle.



Da vi begynte å nærme oss Seljord snakket vi om hvor smertefritt turen gikk. Så lyste oljelampa. Olje er ikke akkurat noe vi har tenkt på å ha noe ekstra av med i bilen. Er du klar over hvor få ÅPNE bensinsasjoner det er over fjellet? IKKE mange. Heldigvis var vi bare 10 min unna Seljord. Inn på første og beste bensinstasjon for å oppdage lappen "Beklager, men vi har problemer med leveranser av olje" og tom hylle. UÆÆÆÆ!!! Hiver oss inn i bilen og rett til neste bensinstasjon som ligger rett oppi veien, og som selvsagt stengte 5 minutter før. Snille mannen åpnet heldigvis for oss (etter vi hadde banket på ruta i 5 minutter og ropt "VI HAR IKKE OLJE" inn vinduet), og alt ordnet seg. Derfra gikk turen smertefritt hjem. Veslefrøkna sovnet til og med rett etter vi dro derfra og sov helt til ni i dag.

Ellers må jeg si at turen over fjellet slett ikke er verst - masse fint å se på:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails