søndag 29. juli 2012

Sjokobananer

Sjokobananer er en gammel favoritt fra den tiden jeg bodde i Guatemala. Hadde nesten glemt helt av det, helt til vi hadde altfor mye bananer liggende på kjøkkenbenken og jeg begynte å bekymre meg for hvor lang tid det kom til å ta før det luktet bananer i hele huset.

Sjokobananer er kjempelett å lage, faktisk så lett at 3-åringen klarer mesteparten. Både dele opp bananen, røre rundt i sjokoladen mens den smelter, og dyppe bananene i sjokolade. Rulle de i peanøtter går også fint, men hakkingen av nøttene tror jeg er best overlatt til voksne.

Sjokobananer
Bananer
Sjokolade (helst melkesjokolade, men kokesjokolade funker også)
Evt. hakkede peanøtter (med salt)

(1) Skrell bananene, del de i to, og tre de på ispinner. (2) Kok opp vann i en kjele, ha sjokoladen i biter i en bolle som du setter over kjelen, og rør litt rundt til all sjokoladen er smeltet. (3) Dypp bananene i sjokoladen, og bruk gjerne en skje sånn at du får dekket hele bananen med sjokolade. (4) Dypp evt. sjokobananen i hakkede peanøtter (det er min favoritt!). (5) Legg bananene i fryseren til de har blitt frosne (ca. 3-4 timer).

Denne gangen frøys jeg bananene først, men det gjorde at sjokoladen stivnet så fort at det ble vanskelig å få det pent og ikke minst peanøttene til å henge fast. Men fordelen var at de kunne spises med en gang, da ;)

Eventuelle sjokoladerester kan jo brukes til å dyppe jordbær i?

Enjoy :)

Tips! Bananer er egentlig supre å fryse uansett, de fungerer nemlig bra i smoothies! Så hvis du har litt for mange bananer liggende på kjøkkenbenken, skrell de, del i 4-5 biter og putt de i fryseren. Da slipper du både at de går til spille og unngår bananlukten ;)

4 kommentarer:

  1. Dette må prøves :)
    Ha en fin kveld og en fin ny uke!
    Ingrid

    SvarSlett
  2. Så godt tips å bruke de ispinne formene. Har laget det selv men slet litt med å fine grei pinne. Nå vet jeg hva jeg skal neste gang

    SvarSlett
    Svar
    1. I Guatemala kom de på vanlige ispinner i tre, men jeg hadde ingen sånne liggende. Men dette funket jo fint :)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails