torsdag 23. august 2012

Hjemmelaget babymat...

Lillebror har blitt så stor at han får i seg opptil flere måltider om dagen. Han var ikke helt happy med grøt i starten, men det har gått seg til, og nå sluker han maten rått.

For meg så føles det litt rart ut å skulle kjøpe all maten han skal spise i butikken. Den kommer ikke til å ligne særlig på maten han kommer til å få her hjemme etter hvert, i tillegg så er det ganske så mye billigere å lage selv. Jeg lager store porsjoner, og fryser heller ned sånn at jeg har til flere middager. Poteter gjør seg visstnok ikke så godt i frossen tilstand, men har ikke brydd meg noe særlig om det til nå. Han kommer selvsagt til å få middagsglass i ny og ne - det er tross alt ganske lettvint - men håper jeg klarer å lage mest mulig frem til han får mer av vår mat.

Et lite utvalg av hva som kan være nyttig å ha i hus
Her er tips til noen ting som småttisene fra 6 mnd kan spise:

Middager
Generelt tips: litt frukt i middagen, gjerne i form av eple/pære/ananas/mango, søter maten og øker dermed apetitten hos de små gullklumpene. I tillegg kan det virke litt friskere enn uten frukten. Sier ikke at det er nødvendig i alle middagsretter, men i en og annen kanskje?

Det er MYE å spare på å lage middager selv; i en bok jeg leste viste det seg at hjemmelagde middager kostet omtrent 1/10 av middagsglassene man kjøper i butikken. I tillegg tok jeg en liten sjekk bakpå middagsglasset da jeg var i butikken tidligere - glasset bestod av rundt 5% kjøtt, 45% grønnsaker, og resten må ha vært tilsatt væske. Jeg tror faktisk at de små kan få i seg vel så mye jern og proteiner i den hjemmelagde maten...

Hvis du har god tid, kan du gjerne koke poteten med skallet på, sånn at mest mulig av næringsstoffene beholdes i poteten. Men i disse oppskriftene har jeg tatt raskeste utvei - nemlig dele opp i terninger.

Basic kyllinggryte (ca. 3 middager)
1/3 kyllingfilét
1 potet i terninger
1 gulrot i terninger
1/2 eple i terninger

Ha alle ingrediensene i en gryte, og dekk med vann. Kok alle ingrediensene sammen til de har blitt møre, ca. 5-10 minutter. Skum av under veis (altså: bruk en spiseskje og ta av skummet som kommer på toppen av kokevannet). Putt bitene i blenderen og spe med kokevannet til du har fått passelig konsistens.

Kylling med søtpotet, gulrot og brokkoli (ca. 4 middager)
Denne oppskriften har jeg hentet med inspirasjon fra Margit Veas "Lettlaget barnemat", som jeg smugleste i en bokhandel ;) (Veldig fin kokebok med masse inspirasjon å hente til middager med småttisene!):

1 søtpotet, i terninger
1 gulrot, i terninger
1 liten bunt brokkoli
1 kyllingfilet
2 tørkede aprikoser (ligget i vann i 2 timer før koking)
1/2 eple
Evt. litt bladpersille

Skrell søtpoteten og gulroten, kutt i terninger, og ha det i en gryte sammen med kyllingfiléten og aprikosene. La det være dekket med vann, og kok alt i ca. 10 minutter. Tilsett eple og brokkoli (og evt. bladpersille), og kok i ca. 5 minutter til, til alt er mørt. Kjør det i blenderen og spe med kokevæske til du har fått ønsket konsistens.

Ser kanskje ikke så inmari digg ut, men minstemann var meget fornøyd!

Fruktmoser
Litt avhengig av hvilken fruktmos du bruker, så er det ikke nødvendigvis like mye å spare her. De jeg har laget, koster omtrent halvparten av hva det i butikken koster. Men siden jeg likevel har ingrediensene, og blenderen står fremme, lager jeg mesteparten selv (foreløpig ;) ). I alle disse oppskriftene har jeg brukt aprikos - det setter fart på trege mager og inneholder naturlig mye jern.

Eple- og aprikosmos (ca. 3-4 porsjoner)
Denne kan sette litt fart på trege mager, godt alternativ til sviskemos! Lillebror synes dette er veldig godt, så jeg har også brukt det i grøten som en liten motivasjonsfaktor for å prøve nye typer grøt ;)

ca. 15 tørkede aptrikoser
1 eple, skrelt og delt i terninger

Legg aprikosene i en kjele, og dekk de akkurat med vann. La de ligge i kaldt vann i et par timer før du koker de møre - selve kokingen tar 10-20 minutter. Eplebitene kan du ha i etter 10 minutter koking. Kjør alt til en mos i blenderen - tilsett gjerne litt av kokevannet for å få en fin konsistens.

Eksotisk fruktmos (ca. 5-6 porsjoner)
1 mango
1 fersken
3 tørkede aprikoser (bløtlagt i kaldt vann i et par timer)
1 eple
1/2 banan

Legg aprikosene i kaldt vann, og la de stå i et par timer. Sett de deretter til koking. Etter ca. 10 minutter koking tilsetter du skrelte eplebiter, og lar alt sammen koke til det har blitt mørt, ca. 5-10 minutter. Ha frukten over i blenderen, og tilsett mango og fersken i terninger. Spe med litt kokevæske, og kjør alt til det har blitt en jevn fin masse. Tilsett banan i biter, og kjør til mosen er ferdig.

Fersken- og aprikosmos (3 porsjoner)
Denne minnet overraskende mye om de ferdige mosene du kjøper i butikken. Gikk selvsagt ned på høykant ;) På grunn av all aprikosen som er i denne mosen, tipper jeg denne også kan være med på å sette fart på magen.

2 ferskener, skrelte
7-8 tørkede aprikoser
1/2 eple

Legg aprikosene i bløt i et par timer før du skal koke de. Skrell eple og ferskener, og del eplet i terninger (aprikosen holder det med å dele i to for å fjerne stenen). Sett aprikosene til koking, og etter ca. 10 minutter tilsetter du aprikos og eple. La alt koke til det har blitt mørt, ca. 5 minutter. Ta ut frukten av gryten, og putt det i blenderen. Kjør alt til en jevn masse (denne gangen trengte jeg ikke å spe med kokevæske - det var fuktig nok som det var). Kokevæsken kan du sile av og putte i kjøleskapet (eller fryseren) - super saft for minstemann!

Mer inspirasjon
  • Jeg har hentet mye inspirasjon fra Margit Vea og hennes nettside barnemat.com
  • Mat for spedbarn fra helsedirektoratet
  • Jeg tar meg ofte i å gå og kikke på middagsglassene som er i butikken også - for å finne ut hvilke råvarer som er passende for hvilke aldersgrupper. 
  • Boken "Bare barnemat" som inneholder noen oppskrifter, men mest av alt er den nyttig fordi den skriver om hvilken mat barnet kan spise til ulike tider, hvordan man motiverer barnet til et godt og sunt kosthold, har oversikt over hva man kan gi barnet ved sykdommer... 
  • ...Og i søken etter link til nevnte kokebok fant jeg akkurat ut at det er en egen blogg som fokuserer på barnemat, den heter nemlig bare barnemat ;) 
  • Og hvis du er skikkelig interessert, og befinner deg i Osloområdet, så er det faktisk gratiskurs i hjemmelaget spedbarnsmat på Geitmyra matkultursenter

P.S. Ikke gi opp håpet om minstemann ikke sluker maten første, andre eller tredje gangen han får smake det - noen barn må smake en ting opptil 10 ganger før det begynner å like smaken!

25 kommentarer:

  1. Bra blogg, Cecilie!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Magne! Veldig moro!

      Slett
  2. Denne er genial til å fryse ned barnemat i. Etter kubene med mat er frosene, er det bare å legge de i en større beholder og deretter lage en ny porsjon.
    http://www.iherb.com/iPlay-Inc-Green-Sprouts-Silicone-Baby-Food-Freezer-Tray/37763

    SvarSlett
  3. Eg har også laga ein del barnemat, fordelt på tomme ferdigmiddag-glas eller morsmjølk-glas frå Avent. Men eg ville anbefalt deg å dampe grønnsakene i staden for å koka dei i vatn, då beholder dei alle næringsstoffene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng, det er jo ikke nødvendigvis så mye ekstrajobb heller!

      Slett
  4. Det er dessverre ikke nødvendigvis sunnere med hjemmelaget, selv om man gjerne kan tro det. Det er mye strengere regler for hva barnemat kan inneholde av giftstoffer, sprøytemidler o.l og hyppigere kontroll av disse produktene enn annen mat som selges i butikken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng, kanskje man bør holde seg til økologiske råvarer? Men jeg har heller ikke skrevet at hjemmelaget er sunnere, bare at man kan få i vel så mye jern ved å lage maten selv ;)

      Slett
    2. Nåja, strenge regler og hva barnemat faktisk inneholder er to vidt forskjellige ting. Forresten så er Nestle et firma en bør boikotte.

      http://dangerousminds.net/comments/maybe_monsanto_isnt_the_worlds_most_evil_corporation_maybe_its_nestle

      Slett
    3. Men det var egentlig ikke meningen å klage her, fine tips jeg tar med meg videre i barnematlagingen :-)

      Slett
  5. Jeg har laget all mat selv til tre barn og mine barn har gjort det samme. I dag er det mye enklere å bruke kjøtt i middagene ettersom vi har blendere, enn da et var da jeg bare hadde en melsikt til hjelp.
    Fra 6 måneders alder vil jeg også anbefale å gi barna biter av ulike matvarer og la de spise selv. Slik blir de vant til ulike smaker og at maten kan ha ulik konsistens. Biter av kokt gulrot og andre grønsaker, mangobiter og andre frukter egner seg godt til å plukke i seg for små fingre. Brødbiter med leverpostei og annet pålegg passer også godt.
    Pussig nok setter de ikke i halsen, men en må jo sitte hos dem mens de spiser.
    Da mitt lille barnenarn var på café sammen med andre mødre med barn, spiste hun skinkesmørbrød mens de andre fikk middagsglass!

    Før i tiden var det slik det ble gjort, ingen hadde tid til å forberede egen mat for de små. De fikk morsmelk og ellers det som passet av det som sto på bordet.
    M

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok mye sant i det du skriver her! Det har jo t.o.m. fått et eget fancy navn - baby led weaning (BLW). Har snust litt på det selv :) Foreløpig er jeg altfor opptatt av at minstemann skal få i seg nok mat til å kjøre på det fullt ut, men det er en fin måte å dra han inn sosialt i våre måltider :)

      Slett
  6. ingen har svekket tillit til psykiatrien.
    snuten tar av seg hatten for assange, men står utenfor og kaster seg over han om han våger seg utenfor.

    dette er et hykler-samfunn.

    jeg trodde politiet skulle komme i dag. pst har brukt deg som dukke i et år, og vi kastet deg utfor broen i 2004. men det kom ikke noe politi.

    jeg skulle ønske noen andre kunne tatt straffen fra anders.
    men svina fikk som de fortjente.

    SvarSlett
  7. Datteren min fikk kun hjemmelaget mat de første månedene med fast føde. Da jeg en gang på biltur ga henne en skje mat fra kjøpt babymat på glass så hun på meg (med det som for meg så ut som vanntro i blikket) og spyttet det ut. Det ble aldri mer mat på glass for henne.

    Etter å ha smakt kjøpt babymat synes jeg ikke det er så rart at hun spyttet det ut for det smaker absolutt ingenting. Det er langt mer smak i den maten man lager til barna selv.

    PS. Søtpotet er en grønnsak som gjør maten litt søtere (som alternativ til frukt i middagsmaten).

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke pleid å bruke søtpotet i maten vår, men kjente det var søtt ja! Men synes jo at f.eks. gjør maten litt friskere i smaken også - det gjør ikke søtpoteten. Men absolutt en grønnsak som gjør seg godt i barnematen :)

      Slett
  8. Hei! Når du skriver tørket aprikos i oppskriftene, vil det si de aprokosbitene du får kjøpt på pose? kanskje et dumt spm, men :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, aprikoser man kjøper i poser ja. Gjerne økologiske (men ikke mange stedene jeg har funnet de). Står vel i samme hylla som rosiner, nøtter osv.

      Slett
  9. Hei. Så inspirerende det var å lese innleggene om babymat og jeg har nå kokt aprikoser. Håper lillemann synes det er bedre enn ferdig sviskemos. Trenger litt hjelp for magen. Det jeg lurer på er om fruktmosene kan fryses?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig tilbakemelding! Så lenge du bruker fersk frukt er det bare å fryse i vei :)

      Slett
  10. Heia! Kom tilfedigvis over bloggen din på jakt etter oppskrifter på barnemat. Takk for kjempegode og overkommelige tips:) Super blogg! Mvh Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Solveig!

      Slett
  11. Jeg ble inspirert, så her blir det nå lagd barnemat i fleng-takk :-) Mvh Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Håper minsten blir fornøyd :)

      Slett
  12. Hei. Tenkte å lage noen av de oppskriftene på babymat til min på 6 mnd. Men lurer på hvor gamle de kan være på disse oppskriftene?

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails