tirsdag 2. oktober 2012

Eplemuffins med vaniljekrem

Føler høsten virkelig er tiden for eplekaker! Forrige uke lagde jeg eplemuffins med hjemmelaget vaniljekrem i - kjempedeilig! Jeg lagde vaniljekremen selv, men tror faktisk at det blir mer vellykket med kjøpt vaniljekrem. Kremen smeltet litt i ovnen, så det var ikke mulig å skille ut vaniljekremsmaken fra muffinsene. Muffinsene fikk bare litt mer vaniljesmak over seg. Det tror jeg du unngår med den kjøpte varianten (og ikke minst er det jo litt kjappere ;) ).

Herlige munnfuller med eplemuffins med vaniljekrem

Kakeoppskriften er den jeg bruker når jeg lager langpannekake - gjengir den for enkelhets skyld her:

Eplemuffins med vaniljekrem
4 egg
4 dl sukker
2 dl melk
4 dl hv.mel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
300 g avkjølt smeltet melangemargarin
3-5 epler, skrelt og tatt ut kjernen, delt i små båter/biter
Sukker og kanel til toppen
Vaniljekrem (kjøpt ferdig i butikken)

(1) Pisk egg og sukker til eggedosis. (2) Pisk i 1 dl melk og 2 dl hv.mel vekselsvis (altså: 1 dl melk, 2 dl hv.mel, 1 dl melk og så 2 dl hv.mel). (3) Pisk inn de øvrige tørre ingrediensene, og smøret til slutt. (4) Hell røren i muffinsformer, ca. 1,5 ss røre i hver form (du kan kanskje ha litt mer hvis du bruker et muffinsstekebrett og putter oppi). (5) Ha oppi en teskje vaniljekrem i hver form. (6) Legg noen få eplebiter på toppen, før du strør kanel og sukker over. (7) Stekes på 200 grader i ca. 15 minutter.

Lær av min feil - ikke fyll muffinsformene så fulle - da har du plutselig en eneste stooor muffins i hele panna ;)


4 kommentarer:

  1. Beste eplemuffins ever, jeg brukte Piano vaniljekrem😋

    SvarSlett
  2. Beste ever😛 Bakt mange ganger, fine å ta opp fra fryseren

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails