torsdag 14. oktober 2010

Gangen er ferdig (nesten!)

Endelig har dagen kommet - gangen som vi har holdt på med siden før sommeren er endelig ferdig. Vel, det mangler noe småtteri og en elektriker til å koble det siste, men så er det klart for innflytning.

Check out the stairs!
Det er egentlig et par dager siden det ble ferdig, men sene jobbedager har medført at jeg har kommet hjem etter mørkets frembrudd, og da ble det så vanskelig lys. Nå viser det seg at det ikke var spesielt lett i ettermiddagslys heller...

Superfornøyd med flisene, de er så fine!

Det begynte med en gang som så veldig ålreit ut, men som hadde så kaldt golv. Så vi fant ut at vi måtte ha varmekabler.


Det var jo i grunn ganske fint da vi var på visning også. All den jobben bare for noen varmekabler!
 Og da golvet ble revet opp, måtte brystpanelet tas. Og da ble det ganske stygg tapetstrie igjen på oversiden av der brystpanelet hadde vært. Så måtte all tapet rives.

Fortsatt en laaaang vei å gå før vi var ferdige

Etter mye hard jobbing med å rive ned (dette linker til min lille innsats, det er min kjære som har stått for alt det andre), var det endelig klart for å bygge opp igjen. Det ble satt gipsplater på alle veggene, og deretter ble det sparklet for å få jevne og fine flater.

Nå begynner det å nærme seg! Bare litt maling og flislegging igjen!
Veggene har blitt malt med Lady Easyclean i fargen Tåkedis (Lady 9930), trappetrinnene med Oxan gulvmaling i fargen S3010-Y, og alt det hvite er malt i fargen bomull (bortsett fra taket som er bare hvitt).

Det var kjempevanskelig å finne ut hvilken farge vi skulle ha på trinnene, det ble så mange farger å forholde seg til. Fant ut at jeg hadde lyst til å se treverket gjennom malingen (altså: beise trinnene), men på Montér fikk jeg vite at det var bedre å kjøpe ordentlig golvmaling. Så de scannet fargen jeg hadde tenkt meg, og fant en farge jeg kunne bruke som golvmaling. De hadde ingen fargeprøve, så jeg var veldig spent! Men jeg ble veldig fornøyd når alt kom til alt, synes fargene ble pene sammen. Selv om jeg har vært veldig i tvil på golvfargen i trappa (det varierer veldig med lyset).



Nå er det bare det at gangen er så tom, vi trenger en smal kommode ved siden av trappa (mindre enn 50 cm brede), og jeg finner ingen som jeg ikke synes ligner på en soveromskommode. Noen som har sett noen fine kommoder? Eller må jeg pusse loppisskoene?


6 kommentarer:

  1. Det som hadde vært prikken over i'en, hadde vært et stålrekkverk( hvis det er høyt nok under sikringskapet, minst 80 cm fra lista og opp). Det har vi satt opp i trappa, veldig fint og praktisk(-:

    SvarSlett
  2. Godt tips! Har faktisk allerede vært inne på tanken :)

    SvarSlett
  3. Veldig enig med Malin. Stålrekkverk er veldig pent! Husker at du har nevnt det tidligere, Cecilie:)
    Du kan bruke et benkeskap med skuffer for kjøkken, f.eks..
    Den vi hadde i gangen på Sagene kan du ha på høykant, finnes tilbehør som skuffer og skap til den. Expedit bokylle. (bare å sette på bein også)
    http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103086
    Den finnes med kun fire hyller også:)

    SvarSlett
  4. Ja, den går jo an. Hadde egentlig sett for meg en litt lavere og litt mer dekorativ kommode. Ikea-hyllen er jo helt grei, mens jeg så for meg noe med utskjæringer/spesielt utformet eller noe. Vet jeg er ganske vanskelig nå altså, det er nettopp pga sånne ting at det tar så fryktelig lang tid å få "møblert" ferdig ting hjemme hos oss. Får jeg et bilde i hodet, så er det veldig vanskelig å finne noe som klarer å fylle det bildet...

    SvarSlett
  5. Glemte jeg å si at jeg absolutt skal ha en orkidé oppå kommoden? Helst en lilla en? Da kan ikke kommoden være altfor høy ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails