lørdag 21. april 2012

Crazy chocolate cake med marshmallowfondant

Warning!  Dette innlegget er skrevet av en kakepynteramatør...

Noen av dere fikk kanskje med dere den fantastiske kaken venninna mi lagde til nyttårsaften (for de som vil se, gå til dette innlegget). Fant ut at jeg også har lyst til å lære litt om kakepynting, så jeg inviterte henne hit en kveld for å lære meg litt. I tillegg fikk jeg et spørsmål til nyttårsafteninnlegget om hvordan lokket var så perfekt på kaka, så hadde lyst til å finne ut av det og skrive et innlegg om det her!

Sjokoladeglad som jeg er, fant jeg ut at sjokoladekake var tingen. Fant oppskrift på crazy chocolate cake (en amerikansk favoritt) på nettet, og har justert den til å passe til en form på 23 cm. Den inneholder hverken melk eller egg, så den er hvert fall delvis allergivennlig. Det er litt eddik i den, men det merkes ikke på smaken. Lover! Har også justert litt på glasuren sånn at det passer min smak litt bedre ;-)

Kaka ble veldig god, men ganske mektig. Tror kanskje jeg skal prøve med bringebærmousse i midten når vi skal ha navnefesten til Jakob. Litt syrlig balanserer de søte smakene godt - i tillegg vil kakestykkene se ganske kule ut :)



Crazy chocolate cake (23 cm form)
250 g sukker
240 g hvetemel
4 ss kakao
1 1/3 ts natron
8 ss (=120 ml) matolje
2 2/3 dl vann
1 1/3 ts vaniljeessens
1 1/3 ts eddik

Bland det tørre og våte hver for seg. Ha det flytende oppi bollen med det tørre, og rør det raskt sammen. Stekes i en smurt form på 23 cm i 30-35 minutter, midt i ovnen på 180°C. Avkjøl kaken i formen og legg den over på et fat.

Glasur
200 g smør
4 ss kakao
5 dl melis
4 ss kaffe
3 dråper vaniljeessens

Rør sammen mykt smør, og siktet kakao og melis. Bland inn litt kaffe til du får passelig konsistens på glasuren. Tilsett samtidig noen få dråper vaniljeessens. 

Del kaken i to, og bre glasuren utover midten. Legg på toppen, og smør den resterende glasuren utover hele kaken.

Marshmallowfondant
Jeg har aldri før brukt marshmallowfondant, og siden jeg fikk så god hjelp (dvs - jeg stod for det meste og så på ;-) ), så kan det hende at denne beskrivelsen blir noe mangelfull...

200 g  marshmallows
ca. 400 g melis
2 ss vann
2 ss Flott matfett

Ha marshmallow, vann og matfett i en bolle. Sett den i mikroen, og la det smelte litt før du rører rundt. Sett den deretter tilbake, og vent til det begynner å ese opp mot kanten i bollen. Ta den ut, og sikt i melis, litt etter litt. Rør med skje. Det blir ganske tungt, så kan godt hende det er greit å ha noen sterke hender til å gjøre jobben for deg ;-) Etter den er ferdig, legger du den en stund i fryseren (hvis du trenger den umiddelbart), eller kjøleskapet, sånn at du starter med kald deig når du skal begynne pyntingen.

Utstyr
Når det gjelder selve pyntingen, så er utstyr, utstyr, utstyr alfa omega. Venninna mi stilte med silikonkjevle og massevis av utstikkere. Hun hadde med litt wilton geléfarger, i tillegg til at jeg hadde noe selv.

Det som kan være greit å ha er:
- Bakematte (jeg hadde voksduk, men den var det bretter i som syntes litt i lokket da vi kjevlet det ut)
- Silikonkjevle
- En spade til å jevne ut lokket på kaka med (easy-glide fondant smoother)
- Plasthansker (når du blander inn geléfargene - de er kjempesterke! Bruk en tannpirker og tilsett bare litt og litt av gangen. Etter fargen er ferdig knadd inn smitter det ikke lenger av på hendene, og du kan ta av plasthanskene.)
- Utstikkere (både til roser og blader, samt perlekjede til å ha rundt kanten nederst).

Alt av bakeutstyret får du kjøpt hos cacas, og plasthanskene kan du kjøpe på Claes Ohlson (ikke latex-hansker, der fester visst fondanten seg til hanskene - kjøp plastikk!).

Pyntingen
Bruk hele fondanten og kjevle ut til lokket - restene som du skjærer av bruker du til pyntingen. Fondanten bør kjevles tynn, tynn, tynn. Den er relativt søt (for å si det mildt), så kaka blir fort mektig med et sånt lokk. 1-2 mm tykkelse er bra! Bre deretter lokket over kaka. La det være et godt stykke utenfor kaka, og klapp den inntil. Bruk spaden og jevn ut med før du skjærer av kantene. La det fortsatt være 1 cm igjen inntil kaka, sånn at ikke kakekremen glir utenfor.


Nå som lokket er på, er det bare å sette i gang med pyntlaging. Avskjæret blander du sammen til nye deiger, miks i farger som passer deg (bruk wilton geléfarger som du får kjøpt bl.a. på cacas eller hos Jernia), lag roser, blader eller andre ting. Pynten fester du med melis, så holder den seg på plass.

The grand finale
Og deretter - når du har laget en så fantastisk kake - er det bare å sette seg ned og premiere seg selv - med deilig, deilig kake!


Lagring
Marshmallowfondanten holder seg leeeenge i kjøleskapet - flere uker, sier venninna mi (bare pakk den inn i plast). Så da er det kakas holdbarhet som begrenser hvor lenge du kan ha den i kjøleskapet. Alternativt kan du fryse den ned, og ha den klar der til kakeanledningen (ville dog tint den i kjøleskapet).

Inspirerende nettsider:
Foreløpig har jeg ikke så mange tips å komme med, men håper det kan være litt til hjelp, hvert fall!

  • Cacas.no: Cacas er en butikk i Oslo som har spesialisert seg på kakepynting. De selger utstyr fra amerikanske wilton, som jeg har fått inntrykk av at er alfa-omega innen kakepynting. På nettsidene finner du oppskrifter og flotte inspirerende bilder.
  • Passion for baking: Lekre, vakre, inspirerende kaker med oppskrifter
  • Kakebakedamen: Masse inspirasjon å hente for deg som ønsker å pynte lekre kaker!
  • Elins kaker: Facebookside med massevis av inspirasjon

Til slutt: Meld deg gjerne på 50000-besøks-give-away'en min som jeg trekker 6.mai - du kan vinne både abonnement på favorittmatbladet mitt Maison Mat og Vin, og eksotiske krydder. Gå inn her!

Edit: Denne kaka har jeg også laget to andre varianter av - en med bringebærmousse og MMF, og en uten MMF, men med skogsbærmousse og toppet med bringebær.



Følg bloggen min med bloglovin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails