mandag 18. juni 2012

Crazy chocolate cake med bringebærmousse og marshmallowfondant

Som lovet, legger jeg ut oppskriften på fredagens sjokoladekake - crazy chocolate cake med bringebærmousse. Har lagd sjokoladekaka med marshmallowfondant(MMF)-lokk før, men den ble ganske mektig, så prøvde å balansere den med bringebærmousse denne gangen. Kaka er veldig god, MEN fortsatt ganske mektig. Det er nok ikke til å komme forbi så lenge man bruker MMF-lokk.


Oppskriften på crazy chocolate cake har jeg lagt ut tidligere her, men for enkelhets skyld legger jeg den her også:

Crazy chocolate cake (23 cm form)
250 g sukker
240 g hvetemel
4 ss kakao
1 1/3 ts natron
8 ss (=120 ml) matolje
2 2/3 dl vann
1 1/3 ts vaniljeessens
1 1/3 ts eddik

Bland det tørre og våte hver for seg. Ha det flytende oppi bollen med det tørre, og rør det raskt sammen. Stekes i en smurt form på 23 cm i 30-35 minutter, midt i ovnen på 180°C. Avkjøl kaken i formen og legg den over på et fat. Del kaken i to med en konditorkniv. Fyll med bringebærmousse i midten, og la det bli stivt før du legger på lokket på toppen på kaken. Dekk kaken med et godt lag med glasur, før du eventuelt legger på marshmallowfondantlokk.

Glasur
100 g smør
2 ss kakao
2,5 dl melis
2 ss kaffe
2 dråper vaniljeessens

Rør sammen mykt smør, og siktet kakao og melis. Bland inn litt kaffe til du får passelig konsistens på glasuren. Tilsett samtidig noen få dråper vaniljeessens.

Bringebærmousse
Oppskriften på denne har jeg hentet i "Den store kakeboka". Som fyll i denne kaken, holder det vel egentlig med 2/3-mengde, men lag gjerne full porsjon og kjøl ned restene i egen dessertskål - du får nok omsetning på den ;-)

3 gelatinplater
220 g frosne bringebær(tint)
60 g eggehvite
60 g sukker
1,25 dl kremløte

(1) Legg gelatinplatene i kaldt vann, minimum 5 minutter. (2) Ha de tinte bringebærene i en foodprocessor og lag puré. (3) Varm halvparten av puréen i en gryte. Klem ut vannet av gelatinplatene, og bland de inn sammen med den varme puréen. (4) Bland inn resten av puréen, bland godt, og ha det over i en bolle. La det bli kaldt i romtemperatur. (5) Pisk sukker og eggevite til marengs (alt har blitt helt stivt). (6) Visp kremløten til krem. (7) Når puréen har blitt kald, pisker du først inn marengsen med en håndvisp, og deretter blander inn kremen i to omganger med en slikkepott. (8) Fyll bringebærmousse oppå kakebunnen, og sett det i kjøleskapet. La det bli stivt før du legger på lokket (tar ca. 1 time). Følg deretter som anvist i kakeoppskriten litt lenger opp ;-)



3 kommentarer:

  1. Hei Cecilie! Så fin kake. Jeg har lyst å lage den til helga, for da har jeg bursdag! Har du laget MMF selv? også lurer jeg på hvor lenge holder den seg? Kan den lages dagen før, eller to dager før? Takk for alltid gode tips :)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har laget MMF selv. Den holder ukesvis i kjøleskapet - jeg har pakket den inn i plastfolie, og deretter puttet den i en brødpose. Når den skal brukes igjen, varmer jeg den bare noen få sekunder i mikro'en. Se linken til forrige gang jeg lagde crazy chocolate cake! Du får nok også noen gode tips på cacas.no!

      (Har vært i den fysiske butikken Cacas, og sett de har ferdig MMF å få kjøpt der. Men så uforholdsmessig dyrt ut...)

      Slett
    2. Og hvis du lurte på hvor lenge kaka holder seg, så tenker jeg at bringebærmoussen er det som setter begrensning for hvor lang tid i forveien du kan lage den. Burde gå fint med et par dager! Hvis du vil lage den god tid i forveien, så putt den i fryseren. Det funket hvert fall fint med bløtkaka jeg lagde til navnefesten :)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails