søndag 11. april 2010

Kupp fra hagemessa og hagetips

En og en halv time før hagemessa stengte i dag var vi på plass, og var utrolig effektive om jeg må si det selv. Hovedmålet var å finne en grill på tilbud (og de beste tilbudene får man gjerne i det messa er i ferd med å stenge, da selgerne vil kvitte seg med det de sitter igjen med).

Dessverre hadde vi underestimert hvor mye tid vi kom til å trenge der, for messa var kjempeflott! Rakk ikke å se (nærme nok) på alt jeg hadde lyst til, men hovedmålet ble hvertfall nådd. Vi er nå stolte eiere av en Weber 310 grill, med tre brennere :) Grillen var de utsolgt for innen vi kom, så vi må nok dessverre vente opp til et par uker på selve herligheten. Men da blir det grilling for alle penga ;)

Tips til deg som ser etter grill: pass på at det ikke er noe som kan ruste i selve grillen. Det ender nemlig med at det gjør nettopp det... (Weber sine griller er gode sånn sett).

Ellers hadde jeg planer om å se etter bringebærbusker, men det fant jeg ikke (hadde jeg hatt litt bedre tid, så kan det jo hende jeg hadde kommet over noe).

I en liten koselig stand solgte de bøker og fine hageartikler, og der fant jeg denne kjempefine boka om hagen!
Boka er oppdelt i de fire årstidene, og hva man bør tenke på innen hver årstid.

Nevnte i tidligere innlegg at det var på tide å beskjære epletrærne (opprinnelig skrev jeg også plommetrærne, men der bommet jeg skikkelig - de skal beskjæres til høsten). Etter å ha forhørt meg litt, så har jeg også lært litt mer om hvordan det skal gjøres (for litt "eldre" epletre - eldre enn 3 år):
Alle (nye) kvister som vokser oppover og innover kan kuttes. Det er nemlig et mål å få størst mulig flate opp mot solen. Skuddene som vokser innover får ikke så mye sol, og vil kreve desto mer av næringen til treet. Det er heller ikke et mål at epletreet skal være høyest mulig, de eplene på toppen får man jo ikke tak i. Og ikke slipper solen så mye til til det som er nedenfor heller. Derfor: Et "lavt" og "bredt" epletre er det beste! Et gammelt ordtak sier visst at man skal kunne kaste en hatt gjennom treet etter det er ferdig beskjært...
I tillegg bør man ta på seg et par hansker og skrubbe bort all mose, sånn at det ikke tar næringen til treet.


Ellers så var det utsalg på blomster rett før stengetid - disse skal jeg passe godt på i kjelleren til jeg kan plante de ute når løvet begynner å komme litt frem på trærne (når det begynner å komme knopper):

Kjenner at jeg er veldig klar for sommeren nå, GLEDER meg til grill- og hagesesongen er i gang for fullt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails