mandag 15. november 2010

Gulrotkake

I tiden etter Jenny ble født opplevde jeg det største søtsuget jeg noen gang har opplevd. Det stod nesten kake skrevet med store bokstaver i panna på meg. Da jeg møtte ei venninne fast for trilleturer og kafébesøk en gang i uka stod gulrotkake fast på menyen. Og til tross for utallige stykker ble jeg ikke lei. Nå har jeg likegjerne lært meg å bake det selv. Og denne er inmari god!

Oppskriften er hentet fra Trines mektige matblogg, men glad i fyll som jeg er økte jeg mengden på den litt! Med dobbelt oppskrift var den også perfekt langpannekakestørrelse. Som var veldig viktig i dag, fordi det er nemlig Alex sin bursdag! Kake er must å ha med på jobben, og tilbakemeldingene etter i dag var at jeg godt kunne sende med kake igjen :)

Bunnen (langpannekake)
4 egg
4 dl sukker
- piskes til eggedosis

4 dl hvetemel
4 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
- siktes og vendes inn i eggedosisen

1 dl matolje
6 dl revet gulrot
- Røres forsiktig inn til slutt

Stek kaken i langpanneform midt i ovnen på 175 grader i 30 minutter.

Fyllet
300 g philadelfiaost (naturell)
90 g smør (ikke smeltet)
4,5 dl melis (oj, skulle visst vært siktet inn!)
4 ss vaniljesukker (hojhoj, ikke rart dette ble godt!)

- Blandes til en jevn masse, og smøres på når kaken er kald.

Gratulerer med dagen, kjæresten min!


5 kommentarer:

  1. Åhh, denne kakaen er såå nydelig :) Lagde den selv til min bursdag forrige måned:)

    SvarSlett
  2. Hei!Denne var kjempegod:)Funket fint med 2 ts vaniljesukker i fyllet.Klem Silvia:)

    SvarSlett
  3. Antar dette er for liten langpanne og ikke stor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, bruker vanlig langpanne. Men den er nok ikke så høy (kanskje 3 cm)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails