torsdag 28. oktober 2010

Hjemmelagde fiskekaker (og burgerdressing)

I går prøvde jeg meg på noe jeg ikke har gjort siden heimkunnskapen på ungdomsskolen - hjemmelagde fiskekaker. Etter det jeg kunne huske var det veldig godt, og de jeg har kjøpt i det siste fra fiskemannen har vært ganske gode. Så da måtte vel hjemmelagde bli en hit?


Gikk på med friskt mot, lagde fiskefarsen i foodprocessoren og stekte en god liten haug. Da jeg smakte på de ble jeg ganske skuffet - de smakte rett og slett litt for mye fisk for meg! Men puttet med litt i matpakka til Jenny i dag, og puttet et par i matpakka mi også, og det ble jeg veldig glad for. I dag smakte de kjempegodt! Om det var fordi smaken hadde rukket å sette seg, fiskekakene hadde blitt fastere eller fordi jeg var litt mer klar i dag aner jeg ikke, men det var hvert fall kjempegodt! Ble faktisk fiskekakesandwich til middag også :)

Jennys matpakke i dag: fiskekaker, pastaskruer med pesto og en liten boks med appelsiner. Den kom tom hjem! :)
Hjemmelagde fiskekaker
500 g seifilet (jeg hadde litt for lite, så blandet inn litt laks og torsk som jeg hadde i fryseren i tillegg - du kan alternativt lage med torsk, hyse, laks eller uer)
1 ts malt hvit pepper
2 ts potetmel
1 ss salt
2 egg
3 dl h-melk
100 g smør
1 løk
2 ss hakket gressløk
Solsikkeolje

Lag fiskefarse:
1) Fjern skinn og ben fra fisken, del den i biter og kjør den til den blir en jevn farse i foodprocessoren med salt, pepper og potetmel. Det er viktig at fisken er kald, det bedrer bindeevnen til fiskekjøttet. 2) Tilsett egg og kjør dem inn. 3) Spe med melk til farsen blir smidig. 4) Finhakk løken, og fres den myk i smøret. Når det er avkjølt tilsetter du gressløken. 5) Når det er kaldt vendes det inn i farsen.
Steking av fiskekakene:
Form  kakene med en spiseskje sånn at de er ca. 2 cm tykke. Stek dem i olje i stekepannen ca. 3 minutter på hver side.
Tips:
Tror det er veldig godt med litt bacon og hvitløk i fiskefarsen også!  Putt det i rått, og la det kvernes med farsen, det blir jo stekt med fiskekakene...


Fiskekakene er supre å fryse og ta opp i siste liten de dagene du ikke har husket å kjøpe middag, de dagene du har lyst på noe lettvint, eller de dagene du har lyst til å ha en ekstra god sandwich. I kveld spiste jeg det på brødskiver med salatblader, agurk, cherrytomat og denne dressingen:

Burgerdressing
2 ss aïoli
1/2 ts ketchup
litt chilipasta

Dette var faktisk så godt at det blir med i matpakka igjen i morgen :)

2 kommentarer:

  1. Åhh, nam, det er godt meds hjemmelagde fiskekaker!:) Denne oppskriften skal jeg prøve ut:)

    klem

    SvarSlett
  2. Prøv gjerne som fiskeburger med den dressingen. KJEMPEgodt!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails