søndag 3. oktober 2010

Hjemmelaget tomatsuppe

Litt i uvisshet om hva jeg skulle lage til middag etter en uke med restaurantbesøk i syden, spurte jeg Alex til råds, og han svarte: "Kan vi ikke ta noe enkelt da? Tomatsuppe eller noe? Sånn at Jenny kan sitte og plukke makaroni i suppa?".

Men denne frøkna her ville selvsagt ikke gjøre det enkleste (gå på butikken og kjøpe pose) - måtte jo forsøke å lage fra bunn av. Så i stedet for 5 minutter, så tok det kanskje 30 minutter (uten at jeg var særskilt effektiv...). Men synes det er litt tilfredsstillende å vite at det er ordentlige råvarer som går inn i suppa.



4 porsjoner
2 ss smør
1 hakket løk
2 fedd hvitløk, finhakket
2 ss hv.mel
1 terning kyllingbuljong oppløst i 1 liter vann
1/2 boks tomatpuré (= ca. 70 g, eller 2-3 ss)
1 boks hakkede tomater
1 dl melk
1 dl creme fraiche
2 ts balsamicoeddik
1 klype sukker
Salt og pepper

Pasta

1) Smelt smøret i en gryte. Tilsett finhakket hvitløk og hakket løk, og la det steke til løken er blank. 2) Rør inn hvetemelet, og spe inn kyllingbuljongen, litt og litt, og rør godt, sånn at det ikke klumper seg. La det koke opp. 3) Tilsett tomatpuré og hakkede tomater og la alt koke i 5 minutter. 4) Ta gryta av plata og kjør alt jevnt med stavmikser. 5) Sett suppa til koking igjen og tilsett passelig mengde med ønsket pastatype, og la det koke til pastaen er ferdig (følg anvisning på pastapakken). 6) Skru av varmen og tilsett blanding av melk og creme fraiche. Smak til med balsamicoeddik, sukker, salt og pepper.

Serveres med hardkokte egg og kanskje en liten kvast basilikum.

8 kommentarer:

  1. Ble den god? Den så innmari god ut ihvertfall,men jeg prøvde meg på hjemmelaget tomatsuppe en gang, og synes ikke det var det helt store. Kanskje jeg skal teste oppskriften din:-)

    SvarSlett
  2. Lenge siden jeg har spist tomatsuppe fra pose, men aner meg at den ikke er kjempeulik i smak. Bare litt bedre ;)

    SvarSlett
  3. Kjempegod suppe og fin blogg!
    Jeg lagde den igår, men må finne et alternativ til buljongterning fra Knorr for den inneholder masse salt, herdet fett og....ja, flere typer smaksforsterker. og da er jo noe av poenget med å lage hjemmelaget borte. Kanskje man bare kan droppe buljongterningen. Eller bruker du et annet merke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Helle!
      Man får jo fortsatt i seg masse gode ting også ved å lage den selv, kontra å bruke pose. Men du har et veldig godt poeng. Det er en stund siden jeg la ut oppskriften, og burde nok modifisert den litt. Jeg bruker nemlig ikke buljongterning lenger :) Jeg bruker også soyasaus i stedet for balsamicoeddik, og ikke nødvendigvis creme fraiche alltid (avhenger litt av hva jeg har i kjøleskapet). Soyasaus er super smaks"forsterker", gir saltsmaken og mye mye mer til suppa!

      Slett
  4. Takk for svar!
    Soyasaus er en god idè! Det skal jeg prøve neste gang. Jeg brukte forresten fløte i stedet for creme fraiche. 8-åringen min var med å lage suppe og syntes det var gøy. Den falt i smak hos oss voksne, hos sønnen vår på 12 og hos assistent-kokken på 8. Men lillemann på 8 mnd fikk bare såvidt smake siden den ble ganske salt. Neste gang får han en liten posjon :-)Nå skal jeg fram med grønnsaker og kylling og lage babymat.

    Takk for god inspirason!
    Hilsen Helle på Disen i Oslo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for så hyggelig tilbakemelding! Det gjør bloggingen ekstra moro!

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails