onsdag 6. oktober 2010

Kikertsuppe

Hadde store planer om å få sneket meg av gårde på salget til Dorothea på Lørenskog i dag, men måtte krype godt under teppet på sofaen og prøve å bli i litt bedre form igjen. Føler meg ikke helt på topp, men satser på at det hjelper med en tv- og bloggekveld her i sofakroken!

Fikk denne oppskriften av en kollega på jobben for et par uker siden, og i dag var dagen for å prøve den ut. Suppa har visse likhetstrekk med tomatsuppe, men inneholder hverken melk eller hvetemel, tvert imot inneholder den masse andre ingredienser og krydder enn det som er vanlig i tomatsupper. Jeg synes den var helt nydelig, Jenny gaflet i seg (til tross for at den nok egentlig var i det sterkeste laget for henne), og Alex syntes det var helt ok (han foretrekker selvsagt kjøttmiddager ;) ). Prøv selv da vel!

3-4 porsjoner
200g kikerter
2ss olje
1ss garam masala 
2 bokser hermetiske, hakkede tomater
1 rød paprika 
1 skrellet gulrot
1 løk
2 fedd hvitløk
50g frisk ingefær
2 terninger kyllingbuljong
1 l vann
salt/pepper
litt chilikrydder

1) Grovhakk grønnsakene (gulrot, paprika, løk, hvitløk og ingefær - men IKKE kikertene!!!), og stek det raskt sammen med garam masala og chilikrydderet i en tykkbunnet gryte. 2) Hell vannet oppi gryten, og tilsett kyllingbuljongterningene. Kok opp. 3) Tilsett boksene med hakkede tomater. La alt koke i 30 minutter. 4) Ta gryten av platen, og kjør alt sammen jevnt med stavmikser eller i en kjøkkenmaskin. 5) Skyll av kikertene, og hell de oppi suppen. Varm opp, og smak til med salt og pepper.

Serveres med en liten klatt creme fraiche oppi, litt koriander strødd over, og nanbrød ved siden av.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Så kjekt at du fant meg så jeg fant deg!
    Gleder meg til å følge deg videre.
    Nå skal jeg lese videre her:)

    Klem fra Tonje

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails