søndag 25. april 2010

Frokostrundstykker


Da tok jeg endelig skrittet, og prøvde meg på gjærdeig igjen. Hadde store planer om å følge oppskriften til Marthes brød, eventuelt Kjerstis frokostrundstykker - men jeg gadd ikke å skru på pc'en og tok det litt etter hva jeg klarte å huske, og litt etter hodet i stedet. Resultatet er nok ikke fjernt fra disse oppskriftene. Denne gangen gikk det superbra med gjærdeigen! Etter mammas coaching: "Det her klarer du så fint, så. Bare pass på bruk nok vann, og pass på at det er veldig varmt, så kommer det til å gå kjempefint!". Vel, mamma hadde helt rett. Det gikk veldig fint!

Jeg brukte til 10-12 store rundstykker (sånn ca.):
0,5 dl hvetemel
0,25 dl fint sammalt hvetemel
0,25 dl grovt sammalt hvetemel
1 pakke tørrgjær
2 ts salt
2-3 ss solsikkefrø
2 ss linfrø
2 ss solsikkeolje
1 ss akasiehonning
Ganske mye varmt vann (så varmt som kom ut av krana)

Først blandet jeg de tørre ingrediensene, tilsatte deretter honning og olje, og deretter fylte jeg på med vann til massen ble veeeeldig klissete. Sånn at det henger igjen et lite lag på hånda med seig deig (og at du ikke kan ta i deigen uten at noe fester seg på hånda di). Deigen ble satt på kjøkkenbenken med plastfolie (spent fast med en stor strikk), og etter en halvtime var deigen blitt dobbelt så stor! Over all forventning, siden min brødbakst stort sett har sett uforandret ut etter heving (Alex har kalt brødene for "petit pain"...).

Siden deigen er såpass klissete, er det ganske lurt å ha vann på hendene når du ruller ut rundstykkene, da setter nemlig ikke deigen seg så fast i hendene (dette har jeg lært fra å ha bakt glutenfri pizza ved et par anledninger, hvor resultatet er avhengig av at deigen er kjempeseig).

Etter rundstykkene var ferdig trillet ut, lot jeg de etterheve i enda 20-30 minutter, penslet de med pisket egg og strødde på litt solsikkefrø, og deretter fikk de steke 20-25 minutter midt i ovnen. Resultatet ble sunne, gode - og ikke minst luftige - rundstykker :)

2 kommentarer:

  1. Så flinke dere er til å lage mat! Håper alt står bra til med dere:) En award ligger til deg på bloggen min.
    Stor klem

    SvarSlett
  2. Disse ser nydelige ut, må prøves ut:)
    Du har en kjempefin blogg:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails