mandag 26. april 2010

Laks i kokosmelk med rød karri


Ikke lenge etter jeg begynte å lage barnemat til Jenny, prøvde jeg meg med kokosmelk som saus i noen av rettene, og det har vært veldig stas helt fra første møte. Når jeg lager denne retten barnevennelig, pleier jeg å la være å ha i så mye karripasta (i dag hadde jeg i 1 ts), men som voksenrett er det godt å ta i litt ekstra! Pleier å bruke 1-2 ss i en voksenrett.

Nok til to personer (eller en voksen og 3-4 barnemiddager):
2 fileter med laks
300 g assorterte grønnsaker (eks. løk, paprika, squash, sukkererter, vårløk...)
2-3 fedd hvitløk
1 ts - 2 ss rød karripasta (alt ettersom hvor sterk du liker maten og hvor sterk karripastaen er)
1 boks kokosmelk
2 ss fishsauce
1,5 ss soyasaus
1 ss limesaft
2,5 dl fiskebuljong
1 ss sukker
3 ts maisenna utrørt i kaldt vann
Evt. salt og pepper

Skjær laksen i passelig store terninger, stek den litt i panna, og legg det over på et fat. Stek deretter grønnsakene - begynn med de som trenger lengst tid, og tilsett "lettstekte" grønnsaker på slutten sammen med finhakket hvitløk. Ta det ut av pannen, og legg det over på et fat. Fres karripastaen litt i panna, før du tilsetter kokosmelk, fishsauce, soyasaus, limesaft, sukker og fiskebuljong. Kok opp, tilsett grønnsaker og fisk, smak evt. til med salt og pepper. Tilsett maisenna utrørt i kaldt vann til slutt (dette gjør at sausen tykner litt). Dryss frisk koriander på ved servering.

Serveres med kokt ris.

Det fine med denne typer middager, er at det er supert å fryse ned i småporsjoner og ha til Jenny ved senere anledninger når hun trenger egen middag :)


3 kommentarer:

  1. Dette ser skikkelig godt ut, og så morro med en ny vri på fiskemiddagen!! :) Så kjekt med nedfrysingen til senere også!!:)

    så flott blogg du har, her skal jeg følge med videre:)

    SvarSlett
  2. Steike. Du eg kom over denne i kveld og prøvde den. Fy søøøøren så godt! Bra oppskrift! :D Bare dumt at det tok meg.. 1.5 timer å lage det. xD

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig tilbakemelding :) Øvelse gjør mester, neste gang går det mye fortere!

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails