mandag 5. april 2010

Marinerte thaigrønnsaker


I dag hadde vi et vennepar på middag, og jeg hadde veldig lyst til å lage sataykylling med peanøttsaus igjen. Forrige gang jeg lagde det var det som en del av et tapasbord, men denne gangen skulle det være som en del av en middag. Trengte dermed passende tilbehør til! Etter inspirasjon fra Stiansen, men med egen vri (etter hva jeg hadde av grønnsaker og tilgjengelig for marinaden), endte vi med marinerte thaigrønnsaker. Det er ganske spesiell smak på denne retten (veldig syrlig), så den passer nok ikke til hva som helst. Kan hvert fall anbefale den til sataykylling med peanøttsaus, siden det er litt søtlig, og da balanserer det fint med dette syrlige :)

Assorterte grønnsaker (fortrinnsvis harde)
1 gulrot
1 paprika
1 hard mango
2 vårløk
1/4 agurk
Litt koriander

Skjær grønnsakene i tynne strimler og legg de i en bolle. Bland inn hele korianderblader. (NB - du kan bruke flere varianter her, men ville absolutt ikke droppet mangoen)

Marinade:
1/2 lime
1 dl eddik
1 dl sukker
1 dl vann
1 chili
5 skiver ingefær
2 ss fishsauce
2 ts sesamolje

Hell væsken og sukkeret i gryten. Rasp litt av limeskallet i og press saften i blandingen. Rør inn resten av ingrediensene, og kok opp.

Sil den varme marinaden over grønnsakene, og la det stå i 20 minutter før du heller av marinaden og serverer.


Ellers merker jeg at jeg begynner å bli klar for sommeren! Det nydelige været de siste par dagene har gjort meg klar over at det er på tide å snuse litt på ulike gassgriller, og ikke minst gode tilbud ;) Kommer jeg over noen, skal jeg legge ut et tips!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails